KRÍZISKEZELÉSI ÖTLETEK

(A következő ötletek a Hamilton megyei  AMI Washington állambeli AMI-ből valóak. Javaslatokat ad, hogy hogyan kezeljük az éppen pszichotikussá váló családtagot. Vedd figyelembe, hogy minden személy egyedi és ezek a javaslatok nem alkalmazhatóak mindenkire egyformán. )


Van néhány eszköz, amellyel a szerencsétlenség mérsékelhető vagy elkerülhető. Meg kell fékezned  a pszichotikus tünetek elhatalmasodását és azonnali védelmet és támogatást kell nyújtanod a mentálisan beteg személynek. Emlékezz:  A dolgok mindig jobban mennek, ha halkan beszélsz és egyszerű mondatokat használsz.

Egy személy ritkán veszti el gondolatai, érzései és viselkedése teljes kontrollját. A figyelmeztető jelek: álmatlanság, bizonyos cselekedetekkel való rituális szórakozottság,  gyanakvás, kiszámíthatatlan kitörések stb. Ezen korai stádiumok alatt gyakran megelőzhető a krízis teljes kitörése.  Ha a személy abbahagyta a gyógyszerszedést, bátorítsd, hogy látogassa meg orvosát. Minél pszichotikusabb egy páciens, annál kevésbé valószínű, hogy sikerül. Bízz az érzéseidben. Ha meg vagy ijedve, azonnal cselekedj.

A feladatod az, hogy segíts a betegnek visszanyernie a kontrollt. Ne tégy semmi olyat, amivel megzavarod a helyzetet.  A beteg valószínűleg meg van rémülve a gondolati és érzései feletti kontrollvesztés szubjektív élményétől.  A „hangok” talán életveszélyes parancsokat adnak:  az üzenetek jöhetnek talán a csillárból; a szoba talán mérgező párával teli; kígyók kúszhatnak be az ablakon. Fogadd el a tényt, hogy a beteg egy „megváltozott valóságú állapotban” van és „eljátszhatja” a hallucinációt, pl. darabokra törheti az ablakot, hogy elpusztítsa a kígyókat.  Rendkívül fontos, hogy nyugodt maradj. Ha egyedül vagy, hívj valakit, hogy veled legyen, amíg a szakképzett segítség megérkezik.

A beteget kórházba szállíthatják. Próbáld meggyőzni őt, hogy menjen önként; kerüld a leereszkedő és parancsoló kijelentéseket. Ha szükséges, tegyél lépéseket, hogy elindítsd a kényszer-gyógykezelési folyamatot. Ha indokolt, hívd a rendőrséget, de utasítsd őket, hogy semmilyen fegyvert ne használjanak. Magyarázd el, hogy a rokonod vagy barátod mentálisan beteg és segítségért hívtad őket.

NE FENYEGESS – ez hatalmi erőként értelmezhető és emelheti a félelmet vagy az azonnali bántalmazó viselkedést.

NE KIABÁLJ - Ha a személy nem figyel oda, valószínűleg más „hangok” zavarják.
 

NE KRITIZÁLJ – Az csak rosszabbítja a dolgokat; nem tudja jobbá tenni azokat.

NE VITATKOZZ MÁS CSALÁDTAGOKKAL – a legjobb stratégián vagy a felelősség elosztásán. Nem ez az ideje, hogy bizonygass egy kérdést.

NE HECCELD A BETEGET –  vad fenyegetések megtételére; a következmények tragikusak lehetnek.

NE ÁLLJ A BETEG FELETT – ha ő ül, ülj le te is.

KERÜLD A FOLYAMATOS SZEMKONTAKTUST VAGY ÉRINTKEZÉST

TÉGY ELEGET A KÉRÉSEKNEK – amelyek nem veszélyesek vagy méltányosságon kívüliek. Ez lehetővé teszi a beteg számára a „kontrollban levés” érzését.

NE ZÁRD BE A BEJÁRATI AJTÓT – de tartózkodj a beteg és a kijárat között.

Még több ötlet következik, hogy hogyan érintkezzünk valakivel, akinek neurobiológiai betegsége van. Néhány az AMI/APRIL nevű szervezettől, néhány a bellevue-i Dr. Gil Tunnell-től és néhány pedig a Kings Park-i Marion Burns-től származik.

 

--- Mindent a maga idejében. A felépülés időt vesz igénybe. A pihenés nagyon fontos. A dolgok javulnak idővel.

--- Kevés ingert kelts! Őrizd meg a nyugalmadat. A lelkesedés természetes. Mértékkel! Az összezördülés természetes. Mértékkel!

--- Adj neki időt.  A szünetek mindenkinek fontosak.  Rendben van felajánlani. Rendben van visszautasítani.

--- Szabj határokat és építsd fel a dolgokat.  Mindenkinek ismernie kell a határokat. Néhány jó szabály lecsillapítja a kedélyeket.

--- Ne törődj néhány dologgal. Hagyd figyelmen kívül, amin nem tudsz változtatni. Ne hagyd figyelmen kívül az erőszakot.

--- Légy természetes. Amit mondanod kell, mondd tisztán, nyugodtan és pozitívan.
 

--- Lásd be, hogy orvosok előírásait követed. A gyógyszereket úgy adagold, ahogy azok fel vannak írva. Csak olyan gyógyszereket használj, amelyek fel vannak írva.
 

--- Érintkezz másokkal, és folytasd a munkádat szokás szerint.  Szervezd újra a családi teendőket,  amilyen hamar csak lehet.
 

--- Ne engedj kábítószert vagy alkoholt. Rosszabbítják a tüneteket.
 

--- Vedd észre a visszaesés korai jeleit. Figyeld meg az olyan változásokat mint indokolatlan félelem, bosszankodás stb.
 

--- A problémákat lépésről lépésre oldd meg. A változásokat fokozatosan vidd végbe. Egyszerre csak egy dolgot vigyél végbe.

--- Átmenetileg legyenek kisebb elvárásaid.  Személyre szabottan gondolkodj. Inkább ezt a hónapot hasonlítsd az előző hónaphoz, mintsem a múlt évet a jövő évhez. Hónapot inkább mint előző évet vagy jövő évet.

 

Forrás: PsychCentral. Köszönet Krisznek és Anikónak a fordításért.

 

//