Munka és stressz

A munka, a karrier életünk fontos része. Nem csak azért, mert biztosítja megélhetésünket, hanem mert segíti személyes, hivatásbeli céljaink megvalósítást és társas kapcsolatrendszerünk kiépítését. Ugyanakkor nagyfokú érzelmi stressz forrása is.

Stressz a munkahelyen

Még az álomállások is szorongató határidőkkel, teljesítmény elvárásokkal és rengeteg egyéb felelősséggel járnak. Egyesek számára a stressz az a motiváló erő, ami biztosítja, hogy a feladatok elkészüljenek. Azonban a munkahelyi stressz könnyen elboríthatja az életünket. Előfordulhat, hogy az ember folyamatosan aggódik valamelyik projektje miatt, hogy úgy érzi, igazságtalanul bánnak vele felettesi vagy kollégái, vagy az előléptetés reményében szándékosan többet vállal, mint amennyit bír. Ha a munkáját minden más elé helyezi, ez károsan befolyásolhatja személyes kapcsolatait.

Az elbocsátások, az átszervezés vagy a vezetői változások növelik a munka biztonságával kapcsolatos szorongást. Egy norvég vizsgálat például kimutatta, hogy pusztán egy gyár bezárásáról terjedő szóbeszéd is a munkások gyors pulzus- és vérnyomás-növekedéséhez vezetett. Egy amerikai vizsgálatban pedig azt találták, hogy a munkahelyi sérülések és balesetek száma megemelkedik olyan szervezetekben, ahol épp leépítések vannak.

A test reagál

Az érzelmi terhelésen túl a sokáig fennálló munkahelyi stressz drasztikus hatással lehet a testi egészségre. A munkahelyi felelősség miatti állandó aggodalom gyakran rendszertelen étkezési szokásokhoz és a testmozgás elhanyagolásához vezet, ezek pedig testsúlyproblémákhoz, magas vérnyomáshoz és megemelkedett koleszterin-szinthez.

A leggyakoribb munkahelyi stresszforrások, például a csekélynek észlelt elismerés, az ellenséges munkahelyi környezet vagy a gyakori túlórázás fokozhatják a szívbetegségek veszélyét, beleértve a szívroham valószínűségét. Ez különösen igaz a „kékgalléros”, kétkezi munkásokra. A vizsgálatok azt sugallják, hogy mivel ezek a dolgozók kevéssé tarthatják ellenőrzésük alatt munkakörülményeiket, valószínűbben alakul ki náluk szív-érrendszeri megbetegedés, mint a hagyományos „fehérgalléros” pozíciókban dolgozóknál.

Az életkor is befolyásoló tényező. A Utah-i egyetem egyik vizsgálatának eredménye szerint a stresszel élő dolgozók vérnyomása életkoruk előrehaladtával a normálisnál nagyobb mértékben emelkedik. Érdekes, hogy a vizsgálatban résztvevő hatvanévesnél idősebb dolgozók közül sokan azt mondták, hogy sem idegesek, sem túlságosan nagy munkahelyi nyomás alatt nem voltak, noha vérnyomásuk szignifikánsan magasabb volt.

Mentális energiaveszteség

A munkahelyi stressz ugyancsak gyakran vezet kiégéshez, azaz olyan állapothoz, melyet érzelmi kimerültség és a mások, illetve saját magunk iránti negatív vagy cinikus attitűd jellemez. A kiégés depressziót okozhat, ami pedig egy sor egészségügyi kockázatot rejt magában: szívbetegséget, stroke-ot, kóros elhízást és evészavarokat, cukorbetegséget, valamint a rák egyes formáit. A krónikus depresszió csökkenti az egyéb betegségekkel szembeni ellenálló-képességet, sőt hozzájárulhat az idő előtti elhalálozáshoz is.

Mit tehet?

Szerencsére sok módja van a munkahelyi stressz kezelésének. Egyes programok relaxációs technikákat ötvöznek táplálkozással és testmozgással. Mások specifikus kérdésekre: időmenedzsmentre, asszertivitás-tréningre és a társas készségek fejlesztésére összpontosítanak. Szakképzett pszichológus segíthet a stressz forrásának beazonosításában és megfelelő megküzdési stratégiák kialakításában.

Néhány tipp a munkahelyi stressz kezelésére

Hozza ki a legtöbbet a munkahelyi szünetekből!

Még 10 perc „saját idő” is felfrissíti mentálisan. Tegyen rövid sétát, beszélgessen kollégáival valamilyen nem a munkával kapcsolatos témáról, vagy egyszerűen üljön csendben becsukott szemmel és lélegezzen mélyeket.

Ha dühösnek érzi magát, sétáljon odébb!

Gondoljon másra: számoljon tízig, és csak ezután térjen vissza a helyzethez. A séta és más fizikai tevékenység szintén segíthet a gőz kieresztésében.

Támasszon ésszerű elvárásokat önmagával és másokkal szemben!

Ne legyen perfekcionista. Beszélje meg munkáltatójával munkaköri leírását. Előfordulhat, hogy felelősségi köre és teljesítményének mutatói nem azt fedik le, amit valójában végez. Ha együttműködnek a szükséges változtatások érdekében, nem csak az ön érzelmi és testi egészsége szempontjából hasznos, de nő a szervezet termelőképessége is.

//