Tanulási zavar-, Hiperaktivitás-, Figyelemzavar és Diszharmónia Teszt
A teszt kitöltése:
Jelöld 1-től, 5-ig számmal, milyen mértékben igazak rád az alábbi állítások!
A számok jelentése:
1 Egyáltalán nem igaz.
2 Nem igaz.
3 Többé-kevésbé igaz.
4 Igaz.
5 Nagyon igaz.
1 2 3 4 5 | ||
1. | Ülő tevékenység során türelmetlenné válok. | |
2. | A fejemben nyüzsögnek a gondolatok. | |
3. | Könnyen elterelhető a figyelmem. | |
4. | Előbb cselekszem, aztán gondolkodom. | |
5. | Nehezemre esik nyomtatványokat helyesen kitölteni. | |
6. | Hajlamos vagyok félbeszakítani másokat. | |
7. | Meggondolatlanul vásárolok. | |
8. | Veszélyesen vezetek autót (vagy veszélyesen közlekedem biciklivel vagy gyalog). | |
9. | Könnyen kerülök depresszióba, ha valami nem sikerül. | |
10. | Gyakran izgatott, felhangolt vagyok. | |
11. | Ok nélkül is hajlok hangulatingadozásokra. | |
12. | Nem vagyok képes szervezett időbeosztásra. | |
13. | Új és új feladatokba kezdek, bár még be sem fejeztem az előzőt. | |
14. | Mindig rendetlenség van az asztalomon. | |
15. | Könnyen összekeverem a jobb és bal oldalt. | |
16. | Nem tudom beosztani az időmet, mindig késésben vagyok. | |
17. | Tanulmányaimat, munkámat a szétszórtság erősen megnehezíti. | |
18. | Hajlamos vagyok dühkitörésre. | |
19. | Erős akaratú, önfejű vagyok. | |
20. | Kapcsolataim viharosak és labilisak. | |
21. | Életvitelem rendszertelen. | |
22. | Egyenetlen a teljesítményem. | |
23. | Alacsony az önértékelésem. | |
24. | Sokmindent elfelejtek. | |
25. | Képességeim alatt teljesítek. | |
26. | Nehezen találok megfelelő munkát. | |
27. | Sok konfliktusom van az emberekkel. | |
28. | Nehézséget okoz üzeneteket pontosan átvenni és továbbítani. | |
29. | Idegen helyeken könnyen eltévedek. | |
30. | Nehezen tudok 2-3 utasításra egyszerre emlékezni. | |
31. | Nehézséget okoz hosszabb, ismeretlen szavak kimondása. | |
32. | Ha könyvet olvasok, a kelleténél tovább tart egy oldal elolvasása. | |
33. | Néha egyszerű mindennapi szavakat is nehezen idézek fel. | |
34. | Gyakran nem értem meg rögtön, amit hallok. | |
35. | Nehéz követnem a beszélgetések fonalát. | |
36. | Nehezen olvasható az írásom. | |
37. | Összekeverek dátumokat és időpontokat. | |
38. | Összekeverek számsorokat (pl. telefonszám tárcsázásakor). | |
39. | Nehezen tanulok meg idegen nyelvet. | |
40. | Összekeverek buszszámokat, mint 95 és 59. | |
41. | Nehezen tudok fejben számolni. | |
42. | Helyesírásom rosszabbodik, ha valaki figyel írás közben. | |
43. | Nehéz megmondanom egy hónapot megelőző és követő hónapot. | |
44. | Elolvasok hosszabb részt egy könyvből, és nem tudom mit olvastam. | |
45. | Gyakran elvétem a sorokat olvasás közben. | |
46. | Íráskor gyakran összekeverem a betűket. | |
47. | Gyakran szinte egyáltalán nem tudok koncentrálni. | |
48. | Nehezen tudok szószerint megtanulni valamit. |
Pontszámok: | Pontszámok értékelése: |
Nincs jele a problémának | Enyhe fokú probléma | Jelentős probléma | |||
Figyelemzavar: | 30-95 | 96-115 | 116-150 | ||
Hiperaktivitás: | 50-150 | 151-200 | 200-250 | ||
Diszharmónia: | 22-50 | 51-75 | 76-110 | ||
Tanulási zavar: | 32-80 | 81-100 | 101-160 |
Segítség az eredmények értékeléséhez
Figyelemzavar: | Hiperaktivitás: |
Az enyhe fokú figyelem irányításbeli gyengeség nem jelent még zavart. Inkább álmodozó, vizualizáló típust jelez. Ez lényegében egy gondolkodási típus, amely igen hatékony alkotói megközelítés lehet. Ugyanakkor a szokásosnál nagyobb mértékű szórakozottság, szétszórtság jellemző az ilyen egyénekre. Egyensúly gyakorlatokkal, keleti mozgásművészettel, zsonglőr gyakorlatokkal jól karban tartható a figyelem irányítása.
A jelentős mérvű figyelemirányítási zavar a mindennapi életet nagyon megnehezíti. Érdemes szakemberhez fordulni életvezetési tanácsadás és neurológiai fejlesztés érdekében. |
Enyhe fokú hiperaktivitás diszharmónia nélkül még hasznos is lehet, mert azt jelenti, hogy az egyén képes a kontrollra és nagy energiái vannak. Az életvezetésre figyelni kell.
Ha jelentős a hiperaktivitás szintje, az számos konfliktushoz vezethet. A konfliktusokat meg lehet oldani, de ha diszharmóniává alakultak, akkor már a megoldásokat akadályozzák. Érdemes életvezetési tréninget kezdeni. A jelentős hiperaktivitás diszharmóniával olyan szintű nehézségeket jelenthet, amelyek pszichés zavarok kialakulásához vezethetnek. Érdemes a témában járatos pszichiáterhez, pszichológushoz fordulni. |
Diszharmónia: | Tanulási zavarok: |
Az enyhe diszharmónia nem jelent nagy
problémát, de jelzi, hogy az egyén teljesítményei nem egészen érik el a képességei szerint adott lehetőségeit, és ez feszültséget okoz a mindennapi életben. Érdemes átgondolni az életvezetésbeli problémákat, és ahol lehet, változtatni. A jelentős diszharmónia önmagában is sok szenvedést okozhat, de önmagában nem fordul elő. Mindig valamilyen egyéb zavar okozza. A diszharmónia a beilleszkedést megnehezíti, mert az egyén nincsen összhangban sem saját képességeivel, sem a környezeti lehetőségekkel. Ezért fontos szakemberhez fordulni, pszichoterápiát, életvezetési tanácsadást keresni. |
Enyhe tanulási zavar csak kisebb gondokat okoz a mindennapi életben, nincs szükség különösebb beavatkozásra, de érdemes tudatosítani, hogy a nehézségek az eltérő gondolkodásból adódnak, és nem képességbeli gyengeségből.
Jelentős tanulási zavarok esetén érdemes szakemberhez fordulni, mert felnőttkorban is lehet kezelni a zavarok okozta problémákat. Nem kell szenvedni. Megtanulhatók azok a technikák, amelyekkel a mindennapi életben fontos teljesítmények növekednek. |
Társuló zavarok: |
A figyelemzavar és a hiperaktivitás gyakran jár együtt, és a beilleszkedést nagyon megnehezíti a kétféle önirányítási terület gyengesége. Mindenképpen érdemes szakemberhez fordulni a problémák kezelését támogató életvezetési tanácsadás és tréning érdekében.
Ha a figyelemzavar tanulási zavarral társul, a teljesítményzavar valószínűsége megsokszorozódik. A sok kudarc diszharmóniához vezet. Mindenképpen érdemes szakemberhez fordulni életvezetési tanácsadás, tanulási tréning, figyelemfejlesztési technikák elsajátítása érdekében. A hiperaktivitással együtt járó tanulási zavarok növelik a kudarc és a frusztráció valószínűségét, ezért önértékelési zavarokhoz vezethetnek. Ilyenkor elég valószínű a diszharmónia kialakulása. Érdemes szakemberhez fordulni. Mind a részképességbeli eltérések kompenzációja, kezelése megtanulható, mind a hiperaktivitás okozta életvezetési problémákat meg lehet előzni. |
A tesztet a Nap-kör Serdülő és Felnőtt Diszlexia Központja (https://www.diszk.hu) készítette.