Jótanácsok depressziósok hozzátartozóinak

Depressziós, szorong a barátod, barátnőd, szülőd vagy gyermeked?

Ez egy rövid eligazítás kifejezetten hozzátartozók számára.

  1. Nem a te hibád, hogy hozzátartozód depressziós. Akkor sem a te hibád, ha időnként vagy akár folyamatosan erre utal. Ne legyen bűntudatod.
  2. Ha úgy érzed, a te feladatod a meggyógyítása, túl sokat veszel magadra. Neked csak annyi dolgod van, hogy a közös életetek elviselhető legyen. Szeresd akkor is, ha rosszul van, de fogadd el, hogy esetleg még egy hosszú beszélgetés után sem lesz jobban.
  3. A depressziót nem lehet csak úgy eltüntetni, és a depressziósoknak nagyon rosszul esik, ha azt mondják nekik, „szedd össze magad”.
  4. A depressziós teherviselési és stressztűrési képessége kicsi – egész nap olyan, mint egy nem depressziós több napos kimerítő munka, éjszakázás és stressz után. Erről nem tehet. Ha azt érezteted vele, hogy nem nyújt neked eleget, a helyzet csak rosszabb lesz.
  5. Mivel kevésbé keltetek egymásban bűntudatot, annál jobb. A depressziós is keresi az okát, hogy miért érzi ennyire rosszul magát, és néha bűnbakot is keres. Ha te hibáztatod a depressziójáért, még rosszabbul lesz, még inkább befordul.
  6. Egy gyerek számára a depressziós anya nagyon nagy megpróbáltatás. Úgy érezheti, hogy nem szeretik, nem törődnek vele, elutasítják vagy egyenesen vádolják valamivel. Ha depressziós szülőd volt, ezen a kemény élményen kell felülemelkedned, és ebben a terápia segíthet.
  7. A depressziós pár vagy házastárs gyakran tehetetlenség-érzéssel tölt el, lehet, hogy nagyon fáj, hogy nem tudsz neki segíteni. Az is lehet, hogy a depresszió bújik meg sok veszekedés mögött, főleg, ha az a kérdés, hogy ki mennyire segít a másiknak. Fogadd el ezt a tehetetlenség-érzést, nem a te hibád.
  8. Ha depressziós ember anyja vagy apja vagy, különösen úgy érezheted, hogy valamiben hibáztál. Nem biztos, hogy hibáztál, és egyébként mindenki hibázik, nincs tökéletes család. Ne keseredj el, ha a depressziós a terápiában olyan következtetésre jut, hogy bántottad. Egy ponton túl fog lépni ezen, és azt keresi majd, hogyan lehettek jó viszonyban.
  9. Ha a depressziós azt kívánja tőled, hogy vidítsd fel, tedd, meg amit tudsz, de csak a teherbírásod határain belül. A beszélgetés vigasztaló, enyhítő lehet, és fontos visszajelzés a hozzátartozód számára arról, hogy szereted és törődsz vele. De ne add fel a saját életed ezért.
  10. Ha a depressziós a falnak fordul, egész nap alszik, nem kel fel, nem fürdik meg akár napokig, ne hibáztasd ezért. Depressziósnak lenni nagyon nehéz – a szó szoros értelmében képzeld azt, hogy több ezer kiló terhet kell cipelnie minden lépéskor. Segíthetsz, ha kicsit támogatod, odaviszed a fogkeféjét vagy csinálsz neki fürdővizet.
  11. Senki nem depressziós jókedvében, és van, ami sokat ront a helyzeten. A konfliktus, a stressz – akár egy kisebb veszekedés vagy egy rosszul fogalmazott mondat– rendkívül nyomasztó, megoldhatatlan problémának látszik a depressziós szemében. Ilyenkor átgondolhatsz vele néhány lépést, amivel közelebb juthattok a megoldáshoz.
  12. A depresszió azzal jár, hogy a hozzátartozód gondolatai egy szűk és negatív körben mozognak, nagyon kevés pozitív élményt tud megélni, és a világ minden történésében a depresszióját látja igazolva. Ebből a rágódásból segíthetsz neki kilépni, ha például megnézel vele egy filmet vagy felolvasol neki.
  13. A depressziós nem tud gyorsan mozogni, időnként a beszéd is nehézséget okoz neki. Semmiképp ne nevess ezen, fogadd empátiával, és a kis eredményeket – például ha sikerül lemennie a sarki boltba – ünnepeljétek meg.
  14. Valószínűleg néha dühös leszel a hozzátartozódra. Ez teljesen normális – téged is nehéz feladat elé állít még a mindennapokban is. De ha túl tudsz lépni a dühön, és meg tudod állni, hogy ne veszekedj vele, mindketten sokkal jobban fogjátok érezni magatokat.
  15. Kérj segítséget! Gondolj arra, hogy neked is szükséged van segítségre, feltöltődésre – próbáld úgy szervezni az életed, hogy ne mindig te legyél a hozzátartozód mellett.
  16. A depresszió egyik tünete az öngyilkossági gondolat, az öngyilkossági kísérlet és a befejezett öngyilkosság is. Nem tehetsz róla, ha a hozzátartozód ilyen gondolatokat forgat, arról sem, ha öngyilkos lesz. Akkor sem tehetsz róla, ha ő tesz ilyen utalást.
  17. Az öngyilkosság, de az öngyilkossági kísérlet is mindenkinek nagyon megterhelő. Ne féljetek beszélni róla, mondd el, hogy számodra milyen érzés volt. Mondd el azt is, ha dühös vagy ezért vagy tehetetlennek érzed magad. A depressziósnak jót tesz, ha érzi, hogy az élete fontos neked.
  18. Általában is fejezd ki, ha valamit megterhelőnek érzel. Meg tudod találni azokat a mondatokat, amelyek nem sértőek, de világossá teszik, hogy mi a teherbírásod határa.
  19. Idős korban gyakoribb a depresszió, bár másként jelenhet meg. Gondolj rá, hogy idős hozzátartozód gyengesége, életkedvének megfogyatkozása depresszió nyoma lehet, egyáltalán nem normális, és ugyanúgy kezelni kell, mint fiatalabbak esetében.
  20. A tinédzser kor sokaknál hoz elő komor, depressziós érzéseket, akár öngyilkossági gondolatokat is. Ha gyermeked vagy barátod ilyen érzéseket fogalmaz meg, hallgasd meg, és gondoljátok át, mi okoz neki nehézséget, félelmet. Ne próbáld meggyógyítani – ha súlyos depressziós tüneteket mutat, inkább keressetek fel egy pszichológust.
  21. A menopauza időszakában sok nő depressziós tüneteket mutat, és egy nehéz perióduson megy keresztül. Ne nevesd ki ezért, fogadd el, hogy ezen az életszakaszon minden nőnek át kell vergődnie, és némelyiknek sokkal nehezebb – ugyanakkor tudd, hogy néhány év múlva teljesen helyreállhat a régi önmaga, ha nem bántod.
  22. Az úgynevezett PMS  vagy PMDD a menstruációt megelőző néhány napban érzékelt feszültség, ingerültség, depresszió. A PMDD-nek hormonális okai vannak, nem tehet róla a hozzátartozód, próbáljátok meg kitalálni, hogy tud ebben a néhány napban kevésbé stresszes környezetben élni. Ha nagyon mély a depresszió, forduljatok orvoshoz, mert a PMDD-re is adnak gyógyszert.
  23. A férfiak a szorongást és a depressziót sokszor alkohollal gyógyítják (bár ez a nők esetében sem ritka). Az alkohol nem mulasztja el a depressziót, csak megtetézi egy újabb problémával. Ne vádold ugyanakkor a hozzátartozód – ő csak a belső feszültségére, rossz érzéseire keres megoldást. Próbáld rávenni, hogy keressen kevésbé veszélyes megoldást – ebben egy szakember tud nektek segíteni.
  24. Ha depressziós ember hozzátartozója vagy, ne próbálj minden pillanatban ezzel foglalkozni. A legjobb megoldás az, ha kialakítotok egy olyan napi rutint, ami a komolyabb feszültségeket elhárítja, és megszokássá válik. Ne kezdj el te is őrlődni, mert az senkinek nem segít.
  25. A depresszió „fertőző”. A hozzátartozód rossz kedve átterjedhet az egész környezetére, ha nem tudatosítod, hogy ez az ő betegsége, a te életed pedig ennél többet foglal magában.
  26. Mindenféle értelmes aktivitás segít karban tartani a depressziót. Ha közösen találtok ilyen értelmes aktivitást – például közösen takarítotok, vagy megnéztek egy filmet – az mindkettőtöknek segíthet. A közös tévénézés is elfogadható, de minél aktívabb a tevékenység, annál jobb.
  27. A depressziós ember néha nehezen viseli mások jelenlétét. Találjatok egy olyan helyet a lakásban, ahol nyugalomban lehet, de önmagában ezért ne add fel a társas életed.
  28. Gondolj a depresszióra úgy, mint egy ólomkabátra, amit hozzátartozód visel. Ő maga ott van alatta, gondolj mindig arra, hogy nem azonos a depressziójával.
  29. Depressziós hozzátartozód néha bénultnak tűnik, nem tud választani, vagy akár válaszolni sem. Ha döntésre van szükség, ne dönts helyette, halasszátok el máskorra.
  30. Gyere a Búrára, oszd meg a tapasztalataidat! Minden mondatod segíthet valaki másnak!